Podsumowania i wnioski z sesji „Okrągłych stołów”
Temat: Laptop dla czwartoklasisty
PRZEBIEG DYSKUSJI
Rozmawiano o:
- Zabezpieczeniu komputera (oprogramowanie i zabezpieczenie fizyczne)
- Wykorzystanie w domu: sieć, prace domowe, offline
- Problemy w szkole-przechowywanie laptopów w szkole; Co jak się zepsuje w szkole? Szkoła będzie winna zawsze jak się cos wydarzy z tym sprzętem w domu.
- Praca w parach
WNIOSKI/PLANY DZIAŁAŃ
- Mierna wartość sprzętu dla nauczyciela
- Nauczyciel dostanie sprzęt tańszy niż uczeń
- Dla szkół, a nie dla ucznia (dla szkół cykliczny program odnawiający sprzęt)
- BYOD
JAK POGŁĘBIĆ TEN TEMAT?
Rozmowa z osobami decyzyjnymi
Temat: Jak możemy (szkoła) wykorzystać AI do wspierania uczniów, nauczycieli, rodziców
PRZEBIEG DYSKUSJI
Rozmawiano o:
- Rozmawiajmy z uczniami, pytajmy
- Szkolenia dla nauczycieli – przygotowanie, wzmocnienie komfortu pracy
- Uczniowie zadają pytania – „Czy możemy oficjalnie używać czatu GPT?”
- Nauczyciele mają obawy czy wolno w szkole tego narzędzia używać
- Wykorzystanie w procesie twórczym AI (w ujęciu krytycznym)
- Diagnoza zagrożeń lub problemów w zdrowiu psychiczno-fizycznym
- Tworzenie sytuacji problemowych, w których będą mogli rozważyć dobre i złe scenariusze
- Wykorzystanie AI do innowacyjnego uczenia się (podkładanie dialogu pod postać historyczną)
WNIOSKI/PLANY DZIAŁAŃ
- Nikt nie zabrania – próbujemy
- Rozmawiajmy z uczniami i rodzicami
- Twórzmy scenariusze zastosowań
- Włączenie zagadnień AI do podstawy programowej
- Uczmy się od siebie
- Konsultacje video z ekspertami
JAK POGŁĘBIĆ TEN TEMAT?
- Akademia Khana Khanmigo
- Dodatkowe wnioski spisane w oddzielnym pliku
Temat: Druk 3D – jak sobie radzić z drukiem 3D – porady eksperckie
PRZEBIEG DYSKUSJI
Rozmawiano o:
- Skąd wiedzieć jaką temperaturę druku ustalić?
Sprawdzić czy PLA, sprawdzić na opakowaniu zakres temperatur dla danego filamentu. Najlepiej podgrzać stół do 45-60⁰C. Filamenty należy suszyć w specjalnej suszarce do filamentów. Problemy z drukiem czasami wynikają z tego, że filament jest wilgotny. Zdarza się, że nawet nowy filament trzeba dosuszyć.
- Dlaczego druk nie przykleja się do stołu?
Powodem może być mokry filament, brudny stół, źle skalibrowana drukarka (odległość stół – dysza).
- Jak można wykorzystać drukarki 3D w szkole?
Przykłady projektów: prezent dla absolwentów z klas 8 – puchary/osłonki na kwiaty ze spersonalizowanym napisem.
- „Our faces” – wykorzystanie skanera – skanowanie twarzy uczniów: umieszczenie wydruków 3D na tablicy
- Tablo 3D – popiersia absolwentów zamiast zdjęć
- Tabliczki na drzwi w szkole (np. sekretariat, biblioteka) – zaprojektowane przez uczniów
- Numerki do szatni wydrukowane na drukarce 3D – zaprojektowane przez uczniów
WNIOSKI/PLANY DZIAŁAŃ
JAK POGŁĘBIĆ TEN TEMAT?
www.migra.pl/druk3D
Temat: Aspekty prawne korzystania z materiałów stworzonych przez sztuczną inteligencję
PRZEBIEG DYSKUSJI
- Nie mamy aktualnego prawa regulującego te kwestie. Problemem w uregulowaniu jest to w jaki sposób SI już pozyskała dane (nielegalne pozyskanie treści). Dużo rzeczy jest podobnych do siebie, ale czy są to dzieła zależne czy nie.
- Podano przykłady zapożyczeń od żywych autorów i problemów z wykorzystaniem takich dzieł.
- Orzecznictwo USA idzie w kierunku, że twórca generujący coś dzięki SI nie jest twórcą a zleceniodawcą. Nie chroni go prawo autorskie.
WNIOSKI/PLAN DZIAŁAŃ
- Spotkanie z prawnikiem
- Dzieła SI pokazujemy w zamkniętej grupie edukacyjnej i nie pokazujemy na zewnątrz.
Temat: Ocenianie w szkole – co możemy robić, żeby miało sens?
PRZEBIEG DYSKUSJI
Rozmawiano o:
- Na początek zastanawialiśmy się dla kogo, po co i dlaczego oceniamy w szkole.
- Dla kogo?- dla ucznia i dla jego rodzica, ale także dla szkoły (dla nauczyciela, dyrektora) oraz dla MEIN
- Dlaczego? – by ocenić postępy ucznia w zdobywaniu wiedzy i umiejętności, by sprawdzić czy spełnione są wymagania edukacyjne, ale także by ocenić poziom uczenia, realizację celów edukacyjnych
- Czemu służy? – jako informacja dla ucznia (głównie w ocenianiu kształtującym), ale także np. do selekcji (np. nabór do szkół)
Cechy dobrego oceniania:
konstruktywne, motywujące, obiektywne, informujące o postępach ucznia ale także o tym, w czym ma problemy i jak może przebiegać dalsza praca, dobrze, gdyby ocenianie przez nauczyciela było wsparte samooceną ucznia i oceną rówieśniczą (uczniów należy do tego odpowiednio przygotować)
WNIOSKI/PLAN DZIAŁAŃ
- przy ocenianiu kierowanie się szacunkiem do ucznia jako człowieka,
- szukać talentów i starać się je rozwijać (zamiast koncentrować się na szukaniu błędów),
- dawać wsparcie psychiczne,
- stosować ocenianie kształtujące a podsumowujące stosować tylko na koniec roku szkolnego,
- “przeorać system”, zacząć od postawy programowej,
- zmniejszyć liczebność klas,
- zdobyć czas na ocenianie kształtujące,
- ważne jest doskonalenie nauczycieli oraz ich refleksja nad swoją pracą,
- wzmocnić prestiż zawodu nauczyciela, zadbać o selekcję pozytywną do zawodu.
JAK POGŁĘBIĆ TEN TEMAT?
- ocenić i zweryfikować system oceniania